IV Zjazd Agrolotników w Szreniawie 8-9.11.2014
09.11.2014
W dniach 8-9 listopada 2014 roku zorganizowano IV Zjazd Agrolotników w Szreniawie
koło Poznania. Jest to cykl spotkań organizowanych co 2-3 lata przez Lesława
Karsta z Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa, wraz z Józefem Roguzem z Klubu
Miłośników Lotnictwa w Mielcu. Poprzednie edycje odbyły się m.in. w Waplewie
koło Olsztyna i w Krakowie. Zjazdy mają na celu promocję usług agrolotniczych
oraz integrację środowiska lotniczego. Tegoroczne spotkanie w Szreniawie było
ukoronowaniem modernizacji wystawy stałej „Agrolotnictwo”. Ekspozycja ta jest
jedyną w kraju, tak szeroko i kompleksowo podejmującą temat branży lotnictwa
gospodarczego, na której prezentowana jest pełna kolekcja powojennych płatowców
wykorzystywanych w rolnictwie i leśnictwie.
Program IV Zjazdu Agrolotników zawierał m.in. odegranie Hymnu Lotników,
wystąpienia firm agrolotniczych, producentów sprzętu latającego, prelegentów
oraz spotkania koleżeńskie i loty pokazowe wiatrakowca agrolotniczego. Pośród
350 gości znajdowali się m.in. przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Polskiej Agencji Żeglugi
Powietrznej, PZL Mielec, Instytutu Lotnictwa, Wydziału Usług Lotniczych w Mielcu
(dawniej ZUA Mielec), Heliseco oraz członkowie stowarzyszeń lotniczych.
Mieleckimi gośćmi zaproszonymi na IV Zjazd Agrolotników byli: Włodzimierz
Adamski, Kazimierz Szaniawski, Józef Roguz, Zbigniew Wicherski, Jerzy Krupa
oraz byli piloci doświadczalni Jerzy Pietrzak i Zygmunt Ossak.
Zjazd Agrolotników w Szreniawie stał się wspaniałą imprezą nie tylko
agrolotnictwa, ale także pokrewnych gałęzi, takich jak rolnictwo, leśnictwo i
przemysł rolno spożywczy. Znamiennym jest sam fakt zorganizowania Zjazdu w
Szreniawie w pobliżu Poznania z okazji 50-lecia powstania Muzeum Narodowe
Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego. Organizacja Zjazdu liczącego około 350
uczestników i zaproszonych gości była dla organizatorów przedsięwzięciem bardzo
trudnym. Uczestników rozmieszczono w 2 hotelach.
Po zakwaterowaniu się w hotelu Delicjusz i smacznym obiedzie uczestnicy z udali
się do muzeum w Szreniawie, gdzie dokonano otwarcia ekspozycji agrolotniczej.
Otwarcie Zjazdu rozpoczęto od wysłuchania na stojąco Marszu lotników. Główny
organizator Lesław Karst powitał uczestników oraz omówił sprawy organizacyjne
Zjazdu.
Po powitaniu uczestników nastąpiły wystąpienia gości reprezentujących
odpowiednie instytucje i firmy. Podkreślano historyczną już rolę agrolotnictwa
polskiego będącego światową potęgą produkcji samolotów rolniczych i usług
agrolotniczych. Tak w kraju jak i za granicą pracowało w agrolotnictwie tysiące
agrolotników i latało setki polskich samolotów. Wielu agrolotników oddało w tej
pracy życie ginąc w wypadkach lotniczych i zatruciach chemikaliami.
Przedstawicielka Ministerstwa Leśnictwa przedstawiła znaczącą rolę współpracy
agrolotnictwa z leśnictwem łącznie z występującymi problemami. Podkreśliła ważną
rolę lotnictwa do walki z pożarami lasów, które można opanować jedynie przy
pomocy samolotów. W następnych wystąpieniach przewijał się temat zaniku
agrolotnictwa na obszarach rolniczych ze względu na niszczenie życia
biologicznego używanymi chemikaliami. Obecnie opryski z samolotów dokonywane są
jedynie nad obszarami leśnymi, natomiast na uprawach rolniczych dozwolone są
jedynie przy pomocy maszyn naziemnych.
Do
ciekawych wystąpień zaliczyć należy wystąpienia zaproszonych gości z Mielca.
Najpierw dyrektor EADSL Grzegorz Walczak omówił sytuację obecnego szczątkowego
już w Polsce agrolotnictwa umiejscowionego w ZUA w Mielcu,
a następnie wystąpił dr Włodzimierz Adamski i inż. Kazimierz Szaniawski. Dr
Adamski przedstawiciel PZL Mielec Sikorsky zaprezentował stan przemysłu
lotniczego w PZL Sikorsky. - Modernizacja zrujnowanego byłego zakładu WSK Mielec
przyniosła efekty. Hale produkcyjne świecą się z czystości podnosząc stan BHP na
wysoki poziom. Wzrosła liczba zatrudnionych, a nowatorskie rozwiązania
techniczne dodatnio wpływają na inne gałęzie przemysłu. Produkowane tam
śmigłowce Black Hawk i samoloty Bryza są produktem importowym poszukiwanym na
świecie.
Historię mieleckiego przemysłu lotniczego omówił szczegółowo prezes PROM LOT
inż. Kazimierz Szaniawski. Podkreślił mielecką potęgę w ilości produkowanych
samolotów rolniczych. Mielec był światowym rekordzistą w ilości kilkunastu
tysięcy wyprodukowanych jednego typu samolotów rolniczych jakim był samolot
AN-2. Produkowane były też inne typy jak począwszy od CSS-13 poprzez kilka
innych aż do M-18 Dromader i M-15 Belphegor, podkreślając ich zalety.
Zakończeniem pierwszego dnia Zjazdu była uroczysta kolacja.
W drugim dniu Zjazdu uczestnicy spotkali się ponownie w muzeum w Szreniawie,
gdzie w grupach z przewodnikami zwiedzili poszczególne pawilony. Oprócz
samolotów zwiedzający mogli zobaczyć również historyczne zdjęcia, posłuchać
opowieści sympatyków agrolotnictwa czy dowiedzieć się z jakich części składają
się samoloty.
Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie zajmuje
wielohektarowy obszar byłego majątku ziemskiego Gładyszów, do którego należał
pałac z wieloma zabudowaniami gospodarskimi. Majątek po II Wojnie Światowej
został upaństwowiony, a w 1964 roku stał się siedzibą Muzeum Rolnictwa.
Aktualnie ekspozycja lotnicza podzielona jest na dwie części: wewnętrzną –
w pawilonie St-2 i plenerową – na placu pomiędzy budynkami spichlerza
i gorzelni. We wnętrzu umiejscowiono najstarszy i zarazem najcenniejszy eksponat
– samolot CCS-13 o konstrukcji drewnianej, krytej płótnem. Można też tu zobaczyć
lotnicze zbiorniki na chemikalia. Część z nich posiada dodatkowe oprzyrządowanie
w postaci pomp do cieczy lub rozrzutników do chemikaliów pylistych, a na mapach
lotniczych widzimy najpopularniejsze trasy przelotów polskich ekip
agrolotniczych do Afryki oraz zdjęcia z ich pracy. Zaprezentowano również
fotografie z plantacji trzciny cukrowej i bawełny, nad którymi polskie samoloty
wykonywały najwięcej lotów. Tuż obok zaprojektowano teoretyczną część
ekspozycji. W tym miejscu można zapoznać się z różnorodnością tej specyficznej
dziedziny lotnictwa, zrozumieć złożoność procesu opylania i opryskiwania upraw
oraz zobaczyć przykładowe typy dysz rozpryskowych i atomizerów. Całość
uzupełniono fotografiami i oryginalną dokumentacją techniczną płatowców.
N
a ekspozycji zewnętrznej umiejscowiono pozostałe samoloty: PZL-101 Gawron,
An-2R, PZL-104 Wilga 35, Let L-200D Morava, M-15 Belphegor, M-18 Dromader,
PZL-106 Kruk BR, a także śmigłowiec Mi-2R. Ustawione obok siebie obiekty
muzealne w łatwy sposób pozwalają na przedstawienie rozwoju technologicznego
konstrukcji lotniczych, od tych najprostszych po najnowocześniejsze.
Szreniawska wystawa jest jedyną w kraju przedstawiającą w sposób kompleksowy
historię, rozwój i osiągnięcia agrolotnictwa. Oprócz sprzętu latającego ukazuje
charakterystyczne zespoły aparatury rolniczej, oryginalną dokumentację,
informacje ogólne o agrolotnictwie i wiele fotografii z pracy agrolotników
w Polsce i na całym świecie. Upamiętnia dokonania polskiego przemysłu
lotniczego, instytucji badawczych i przedsiębiorstw wykonujących usługi. Jest
również największą ekspozycją w kraju dotyczącą lotnictwa rolniczego.
IV Zjazd Agrolotników w Szreniawie po sesji fotograficznej zakończony został
obiadem w trakcie którego uczestnicy wymieniali między sobą ostatnie pożegnalne
słowa, - do zobaczenia na kolejnym Zjeździe.
Zbigniew Wicherski / T. Lenartowicz
IV Zjazd Agrolotników Szreniawa k.Poznania, 8-9.11.2014
link do filmu: http://youtu.be/I8c-JDuhkQs
Nagranie wideo: Zbigniew Wicherski
IV Zjazd Agrolotników, Muzeum AGROLOTNICTWO Szraniawa, 8-9.11.2014
link do filmu: http://youtu.be/FKDEH-OIeY0
Nagranie wideo: Zbigniew Wicherski