Aktualności
Mieleckie lotnisko z nowym oświetleniem nawigacyjnym
To jedno z dwóch lotnisk w województwie podkarpackim posiadające takie zaplecze
07.04.2016
Zakończyły się prace przy oświetleniu nawigacyjnym mieleckiego lotniska. Teraz
jest ono dostępne dla pilotów także w nocy i przy niekorzystnych warunkach
atmosferycznych. Zakończono zadanie inwestycyjne pt."Przebudowa
oświetlenia nawigacyjnego wraz z niezbędnymi instalacjami i urządzeniami".
Podczas prac zainstalowano 150 kompletów certyfikowanych lamp przeznaczonych na
potrzeby lotnicze, zużyto około 50 km przewodów. Przeprowadzono też wymagany
oblot i certyfikację świateł. W tej chwili lotnisko jest upoważnione do tego, by
prowadzić operacje lotnicze w nocy na dwóch głównych kierunkach drogi startowej.
Ponadto nowe oświetlenie zwiększa możliwość operacji dziennych w przypadku
niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Na Lotnisku Mielec (EPML) dobiegły końca trwające od 2013 roku działania
prowadzące do instalacji i certyfikacji oświetlenia pasa startowego. Wczoraj (7
kwietnia) zostało ono oficjalnie oddane do użytku.
- Możemy się pochwalić zakończeniem działań związanych z inwestycją oświetlenia
lotniska i finalizacją procedur związanych z uruchomieniem tegoż oświetlenia.
Bardzo się cieszę, że ruszamy z tymi działaniami do przodu, że jest to też jedno
z kilku działań, jakie planujemy do realizacji na terenie lotniska. Po pierwsze
oddajemy oświetlenie lotniska, po drugie pracujemy nad strategią jego rozwoju
czy kwestią budowy stacji tankowania paliw. – mówił podczas uruchomienie
oświetlenia Daniel Kozdęba, prezydent Mielca.
Nowe oświetlenie znacznie poprawi możliwości lotniska. To także szansa na rozwój
miasta. Mam nadzieję, że to lotnisko przyczyni się także do rozwoju
przedsiębiorstw funkcjonujących w mieście, do poprawy statusu Mielca jako
jednego z centrów gospodarczych i centrów rozwoju województwa podkarpackiego.
Celem naszych działań jest by produkcja zakładów lotniczych w Mielcu mogła być
przydatna jak najbardziej dla naszej armii. Liczę, że oświetlenie pozwoli
przyczynić się do tego, byśmy mieli przygotowane zaplecze do rozwoju tej
produkcji dla wojska. Mam nadzieję, że tutejsze firmy będą mogły z tej okazji
skorzystać, a nasza rola jest taka, by im w tym pomóc. To niejedyny aspekt
naszych działań. To również kwestia dostępu lotniska dla pilotów przylatujących
do Mielca, dla pilotów, którzy latają turystycznie, dla których chcielibyśmy
otworzyć to lotnisko – dodawał prezydent Mielca.
Nowy system świetlny mieleckiego lotniska zawiera:
- światła podejścia w standardzie tzw. uproszczony system dla kierunku lądowania
27
- wzrokowy wskaźnik ścieżki podejścia PAPI dla kierunku lądowania 27
- światła progów drogi startowej dla kierunku 27 i 09
- światła końca drogi startowej dla kierunków 27 i 09
- światła krawędziowe drogi startowej
- światła krawędzi drogi kołowania B
- światła krawędzi płyty postojowej przy drodze kołowania B
- oświetlenie reflektorowe płyty postojowej w standardzie spełniającym wymagania
dla nieoprzyrządowanej drogi startowej
- system sterowania i zasilania oświetlenia
- system ochronników przepięciowych
Oświetlenie nawigacyjne obejmuje:
- świetlny system drogi startowej (światła krawędzi
DS o długości 2498 m, progów DS i końców DS ), świetlny system drogi kołowania,
podświetlanych znaków pionowych powiązanych z drogą startową zamontowanych
wzdłuż drogi startowej 09/27 i świateł krawędziowych drogi kołowania oraz płyty
postojowej;
- system precyzyjnego wskaźnika ścieżki podejścia PAPI
drogi startowej przy progu 27. System PAPI składa się z czterech
jednostek świetlnych rozmieszczonych w linii prostopadłej do osi drogi startowej
po lewej stronie podejścia, każda z jednostek z dwoma źródłami 200W. Jednostki
PAPI rozsyłają wiązkę światła z górną jej częścią barwy białej, a dolną barwy
czerwonej. Podczas zmiany pozycji pionowej statku powietrznego następuje ciągła
zmiana koloru widocznego przez pilota.
- uproszczony system świateł podejścia drogi startowej na
kierunku 27 składający się ze świateł nadziemnych halogenowych na
długości 420 m od progu 27 drogi startowej na przedłużeniu jej osi.
- Oświetlenie to kolejny krok w rozwoju lotniska. Bardzo poważna inwestycja
została zakończona, w pełni oddana do eksploatacji, potwierdzona wszelki
potrzebnymi dokumentami Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Ktokolwiek bywa na lotnisku
musi zauważyć, ze wygląda ono inaczej niż kilka lat temu Wyczyściliśmy teren,
lotnisko jest w pełni ogrodzone, jest postawiona nowa wieża, teraz
zmodernizowaliśmy oświetlenie.
Do tej pory mieliśmy oświetlenie typu ŁUCZ, powojskowe, stare, miało ono przede
wszystkim jedną wadę – podstawki, na których stały lampy były niełamliwe.
Oświetlenie to należało zlikwidować. Teraz mamy nowoczesne, w które wyposażony
jest cały główny pas startowy, jedna z dróg kołowania i plac postojowy – dodawał
prezes lotniska Tadeusz Skubisz.
Inwestycje na mieleckim lotnisku docenia też PZL Mielec
– Chcemy podziękować za tę inicjatywę. Lotnisko wykorzystujemy do pracy, do
oblotów samolotów naszej produkcji i śmigłowców, także do testów. Te testy
musimy robić w każdych warunkach, jest to dla nas niezwykle ważne. Mamy też w
naszej spółce ośrodek szkolenia lotniczego, który szkoli naszych klientów na
samolotach. Do tej pory musieliśmy latać w Rzeszowie. Teraz mamy szansę na to,
by to lotnisko wykorzystywać lepiej, częściej i bardziej optymalnie. Wiele się
dzieje na lotnisku od paru lat – we właściwym miejscu powstała wieża,
oświetlenie, to wszystko wygląda lepiej i nie trzeba się wstydzić. Rozwiązano
wiele problemów strukturalnych na lotnisku – drogi, przejazdy. Buduje się też
droga objazdowa. To poprawia bezpieczeństwo naszych pilotów. – powiedział
dyrektor techniczny PZL Mielec Bogdan Ostrowski.
To jedno z dwóch lotnisk w województwie podkarpackim posiadające takie zaplecze.
Sumaryczny koszt inwestycji wyniósł 2 623 500,00 zł netto.
Spotkanie zakończył nocny przelot dziennikarzy nad lotniskiem i Mielcem.
wichz
Odpalono nowe oświetlenie nawigacyne - Lotnisko Mielec EPML, 07.04.2016 link do filmu: http://youtu.be/u3HPyroYswM
Nagranie wideo: Zbigniew Wicherski