§ 1
INFORMACJE OGÓLNE
1.
Niniejszy Regulamin Odznaczenia Honorowego Ziemi Mieleckiej – "Pieczęć Zasług
Obywatelskich – Sigillum Meriti Civilis" (dalej: Regulamin) ustala zasady, tryb
przyznawania i nadawania Odznaczenia Honorowego Ziemi Mieleckiej – "Pieczęć
Zasług Obywatelskich – Sigillum Meriti Civilis" (dalej: Odznaczenie).
2.
Pomysłodawcą i inicjatorem Odznaczenia jest Towarzystwo Miłośników Ziemi
Mieleckiej
im. Władysława Szafera w Mielcu (dalej: Organizator), zarejestrowane w Krajowym
Rejestrze Sądowym pod numerem: 0000183891.
3.
Odznaczenie w imieniu Towarzystwa Miłośników Ziemi Mieleckiej im. Władysława
Szafera w Mielcu przyznaje Kapituła Odznaczenia (dalej: Kapituła) powołana
Uchwałą Zarządu TMZM i działająca przy Towarzystwie.
4.
Odznaczenie ma jeden stopień i począwszy od 2016 roku przyznawane jest raz w
roku jednej osobie żyjącej i jednej nieżyjącej jako wyróżnienie pośmiertne.
5.
Jedna osoba może otrzymać Odznaczenie tylko raz.
6.
Nadanie Odznaczenia potwierdza się wręczeniem Medalu, Statuetki i Legitymacji.
§ 2
INFORMACJE O ODZNACZENIU
1.
Opis Odznaczenia.
a)
Medal Odznaczenia „Pieczęć Zasług Obywatelskich – Sigillum Meriti Civilis”
przedstawia się następująco:
-
Medal „Pieczęć Zasług
Obywatelskich – Sigillum Meriti Civilis” wykonany z brązu o średnicy 10 cm,
-
awers medalu przedstawia
mapę Powiatu Mieleckiego z wrysowaną w nią mapę miasta Mielec. Wokół widniej
napis „PIECZĘĆ ZASŁUG OBYWATELSKICH SIGILLUM MERITI CIVILIS”,
-
na rewersie widnieje
Gryf Mielecki oraz nazwa „TOWARZYSTWO MIŁOŚNIKÓW ZIEMI MIELECKIEJ IM. PROF.
W.SZAFERA”,
-
wzór Medalu zawiera
załącznik nr 1 do Regulaminu
b)
Statuetka Odznaczenia „Pieczęć Zasług Obywatelskich – Sigillum Meriti Civilis
jest płaskorzeźbą z brązu przedstawiającą Gryfa Mieleckiego na podstawie z
marmuru. Wysokość statuetki wraz z podstawą – 12 cm. – wzór Statuetki zawiera
załącznik nr 1 do Regulaminu
c)
Integralną częścią Odznaczenia jest Legitymacja Odznaczenia, która zawiera:
wizerunek Odznaczenia, formułę podstawy nadania Odznaczenia, imię i nazwisko
osoby wyróżnionej, miejsce i datę nadania Odznaczenia, pieczęć okrągła
Organizatora, numer Odznaczenia i podpis Przewodniczącego Kapituły – wzór
legitymacji zawiera załącznik nr 2 do Regulaminu.
2.
Odznaczenie jest przyznawane osobom fizycznym które:
a)
całokształtem swojej działalności (zawodowej, społecznej) lub realizacją swoich
zadań, przyczyniły się do rozwoju i/lub promocji Ziemi Mieleckiej,
b)
urodzonym na ziemi mieleckiej, które poprzez swoje osiągnięcia zasługują na
szczególne uznanie
3.
Odznaczenie przyznawane jest osobom, które charakteryzują się wzorową postawą
obywatelską i moralną, stanowiące autorytet obywatelskiego i społecznikowskiego
postępowania.
4.
Wnioski o nadanie Odznaczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do
Regulaminu, mogą składać corocznie w terminie do 30 września na adres aktualny
adres Organizatora, niżej wymienione podmioty, które mają swoją siedzibę lub
prowadzą cykliczną działalność na terenie powiatu mieleckiego:
a)
samorządy terytorialne,
b)
urzędy i instytucje publiczne,
c)
organizacje pozarządowe,
d)
związki wyznaniowe,
e)
osoby fizyczne.
5.
W uzasadnionych przypadkach Kapituła może żądać od wnioskodawców niezbędnych
wyjaśnień i uzupełnień.
§ 3
KAPITUŁA ODZNACZENIA
1.
W skład Kapituły
liczącej 8 osób wchodzi:
a)
4 przedstawicieli
Organizatora,
b)
2 przedstawicieli
desygnowanych przez Starostę Mieleckiego
c)
2 przedstawicieli
desygnowanych przez Prezydenta Miasta Mielec.
2.
Imienny skład Kapituły
powoływany jest uchwałą Zarządu TMZM.
3.
Pracami Kapituły kieruje
Przewodniczący Kapituły, którym jest z urzędu Prezes TMZM.
4.
Kapituła na pierwszym
posiedzeniu wybiera ze swego grona:
a)
Wiceprzewodniczącego –
kieruje pracą Kapituły podczas nieobecności Przewodniczącego,
b)
Sekretarza – sporządza
protokoły z posiedzeń i inne stosowne dokumenty
5.
W przypadku gdy Prezes
TMZM zrezygnuje z członkostwa w Kapitule, na pierwszym posiedzeniu członkowie
Kapituły wybierają również Przewodniczącego Kapituły.
6.
Za obsługę
administracyjną Kapituły oraz prowadzenie rejestru nadanych Odznaczeń,
odpowiedzialny jest Organizator.
§ 4
SPOSÓB I TRYB PRZYZNAWANIA ODZNACZENIA
1.
Odznaczenie nadaje
Kapituła podczas posiedzenia w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej 6 członków składu Kapituły:
a)
w przypadku braku
rozstrzygnięcia w pierwszym głosowaniu do drugiej tury wyborów przechodzi dwóch
kandydatów, którzy uzyskali największa liczbę głosów – druga tura wyborów odbywa
się na tym samym posiedzeniu wg tych samych zasad
b)
w przypadku równości
głosów, rozstrzyga głos Przewodniczącego Kapituły, a w razie jego nieobecności
głos Wiceprzewodniczącego lub innego członka upoważnionego do prowadzenia
posiedzenia
2.
Z przebiegu posiedzenia
sporządza się protokół, którego załącznikami są lista obecności oraz wnioski
o nadanie odznaczenia.
3.
Protokół z posiedzenia
(oryginał) przechowywany jest w archiwum Organizatora, a po oficjalnym wręczeniu
Odznaczenia, zostaje upubliczniony na stronie internetowej Organizatora
www.pzo.tmzm.mielec.pl
§ 5
WRĘCZENIE ODZNACZENIA
1.
Wręczenia Odznaczenia osobie wyróżnionej i przedstawicielom rodziny osoby
zmarłej dokonuje Przewodniczący Kapituły z udziałem Starosty Mieleckiego i
Prezydenta Miasta Mielec
2.
Wręczenie Odznaczenia odbywa się corocznie podczas uroczystej gali z okazji
obchodów Narodowego Święta Odzyskania Niepodległości – 11 listopada.
3.
W uzasadnionych przypadkach wręczenie Odznaczenia może się odbyć w innym
terminie.
§ 6
ODEBRANIE
ODZNACZENIA
1.
W przypadku nadania Odznaczenia na podstawie nieprawdziwych informacji i/lub
dopuszczenia się przez osobę wyróżnioną czynu niegodnego lub upublicznienia
zatajonych informacji o Odznaczonym po wręczeniu Odznaczenia, po zasięgnięciu
opinii i na wniosek Kapituły, Zarząd Organizatora, poprzez uchwałę podjętą w
głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, może pozbawić osobę wyróżnioną
Odznaczenia.
2.
O podjętej decyzji, na mocy której odbiera się Odznaczenie, Organizator
informuje daną osobę na piśmie.
3.
Organizator umieszcza też stosowną informację na stronie organizatora i w
lokalnych mediach publicznych.
4.
W przypadku podjęcia decyzji o pozbawieniu Odznaczenia, Organizator wzywa
osobę/przedstawicieli osoby zmarłej, która została pozbawiona odznaczenia, do
zwrotu Odznaczenia wraz z legitymacją.
5.
Znajdujące się w rejestrze osób odznaczonych nazwisko osoby, której odebrano
Odznaczenie, jest wykreślane z adnotacją o przyczynie i dacie decyzji o
odebraniu Odznaczenia.
§ 7
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.
Niniejszy Regulamin może ulec zmianie – każda zmiana regulaminu wymaga uchwały
Zarządu Organizatora i podania stosownej informacji do publicznej informacji
poprzez umieszczenie jej na stronie internetowej Organizatora.
2.
Regulamin wchodzi w życie z dniem jego podpisania.
Mielec, 08 lipca 2016 roku
____________________________________________
Janusz Chojecki
prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Mieleckiej
im. Władysława Szafera w Mielcu