TMZM Mielec TMZM Mielec
 TMZM Mielec TMZM Mielec:
skrypty php, skrypty JS, shout TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
 TMZM Mielec Działalność:
skrypty php, skrypty JS, shout TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
  Warto zobaczyć:
TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
  Po godzinach:
skrypty php, skrypty JS, shout TMZM Mielec
TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
40 rocznica oblotu pierwszego samolotu LLM-15
05.07.2013

Klub Miłośników Lotnictwa przy TMZM, Stowarzyszenie Promocji Polskiego Lotnictwa PROMLOT oraz Stowarzyszenie Sieć Porozumienia Lotniczego AVIA SPLOT – czyli „triumwirat”, który przygotował spotkanie historyczne poświęcone 40. rocznicy oblotu przez Ludwika Natkańca pierwszego samolotu LLM-15 w dniu 27 maja 1973 roku.

Warto pamiętać o Belfegorze i jego początkach

Miłośnicy lotnictwa związani z powietrzną historią Mielca spotkali się 5 lipca 2013 roku w Jadernówce, by wspomnieć czasy pierwszych koncepcji, projektów oraz późniejszych realizacji i oblotów odrzutowego samolotu rolniczego, o którego produkcji wiele ludzi młodszego pokolenia nie wie. M-15 był odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku lotniczego w Związku Radzieckim. Zanim jednak powstał, światło dzienne ujrzały dwie konstrukcje eksperymentalne. Jedną z nich był właśnie LLM-15.

– Pod koniec lat 60. w Związku Radzieckim wystąpiono z propozycją zastąpienia samolotu An-2 w wersji rolniczej następcą. Przewidywano do obróbki w polu 100 mln hektarów. Jeżeli chodzi o samolot An-2 to było niemożliwe, miał on bowiem zdecydowanie mniejszy zasięg, wymagał szerszej obsługi – mówił Kazimierz Gocyła, konstruktor inżynier, który od 1972 roku pracował przy M-15.

Gocyła bardzo szczegółowo opowiadał o zaletach samolotu, który od początku, bo od pierwszego szkicu, powstał w Mielcu. - To było wydarzenie bez precedensu, które ogromnie wiele dało całej tutejszej społeczności. Można mówić o późniejszych stratach wynikających z całego procesu tworzenia M-15, ale pamiętać należy również o ogromnych korzyściach. To była dla nas wszystkich wielka nauka, która owocowała w latach późniejszych – mówił Gocyła.

W odrębnym wystąpieniu o historii powstania zaplecza badawczo-konstrukcyjnego samolotów WSK Mielec mówił Kazimierz Szaniawski ze Stowarzyszenia Promocji Polskiego Lotnictwa PROMLOT. - Aktualnie upływa 44 lata od powstania zakładów doświadczalnych, ale nie można nie wspomnieć już o samolocie PZL-37 „Łoś”, który rozpoczął historię wielkiego rozwoju przemysłu lotniczego w Mielcu – mówił Szaniawski.

– Kolejnym impulsem był rok 1949, kiedy to podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji MiG-15 a później MiG-17. Decyzja ta spowodowała, że praktycznie i przedsiębiorstwo powiększyło swoje zdolności produkcyjne, jak również ludność miasta powiększyła się wówczas o 9 tysięcy, czyli na dobrą sprawę wzrosła dwukrotnie - mówił Szaniawski. Prezes Stowarzyszenia Promocji Polskiego Lotnictwa PROMLOT wspominał również chociażby o Antanowie.

Wszystkie wymieniane przez Szaniawskiego samoloty powstawały jednak z konstrukcji zewnętrznej, która przychodziła do Mielca z centrali, bądź z zagranicy. – Tymczasem od początku były tendencje, żeby projektować u siebie samoloty – zaznaczał.

Bogate w wiele faktów i opisujących historię szczegółów spotkanie zakończyło się dyskusją i wspomnieniami ludzi, którzy przed laty tworzyli w Mielcu samoloty. W dyskusji głos zabrali: Zbigniew Działowski, Szaniawski Kazimierz,
Kazimierz Gocyła, Zygmunt Osak, Jerzy Pietrzak, Teofil Lenartowicz, Janusz Chojecki, Włodzimierz Adamski.  Emerytowani piloci Zygmunt Osak i Jerzy Pietrzak pozytywnie wypowiedzieli sie o możliwościach M-15

Padało wiele ciepłych słów pod adresem ówczesnych konstruktorów, pracowników i idei. Goście zastanawiali się również nad formą odnotowania w 2014 roku oblotu pierwszego samolotu M-15 przez Tadeusza Gołębiowskiego, który miał miejsce 9 stycznia 1974 roku.

źródło:  Zbigniew Wicherski/Hej Mielec
zdjęcia, filmy Zbigniew Wicherski
ZOBACZ Prezentację: 40 rocznica oblotu pierwszego samolotu LLM-15
  ZOBACZ zdjęcia ze spotkania z okazji 40. rocznicy pierwszego oblotu LLM-15
 

Historia rozwoju samolotu M-15, Kazimierz Gocyła, Mielec, Mielec 05-07-2013


Spotkanie z okazji 40 rocznicy oblotu pierwszego samolotu LLM-15, Mielec 05-07-2013


Podobne tematy:
- 50. rocznica od oblotu samolotu TS-11 Iskra
- II edycja konkursu „Lotnicze wspomnienia moich najbliższych”
- Artyści o lotnictwie, rozstrzygnięcie konkursów lotniczych
- 40 rocznica oblotu pierwszego samolotu LLM-15
- Nim w powietrze wzbił się upiór z Mielca - Belfegor, były dwie Lale
- Wyróżnienie „DEDAL”
- Kto zostanie Mieleckim Dedalem? Pierwszy lotniczy plebiscyt!
- Regulamin przyznawania wyróżnienia DEDAL

 

  Copyright © 2006-2013 TMZM Mielec &  Wicherski MCMLXII