Zestaw bocznic zlokalizowanych wzdłuż ulic Piaskowej i Korczaka
w Mielcu
27.12.2014
Pod pojęciem Mielec - Południowy kryje się zestaw bocznic zlokalizowanych wzdłuż
ulic Piaskowej i Korczaka. Formalnie stacja ta nigdy nie została całkowicie
ukończona i oddana do ruchu. Prawdopodobnie ostatnim sposobem jej użytkowania
było czasowe odstawianie tam wagonów wycofanych z użytku, przeznaczonych do
złomowania. Stacja miała być natomiast miejscem oczekiwania składów towarowych
przed wjazdem na teren dzisiejszej Strefy Ekonomicznej oraz miejscem rozładunku
czy przeładunku towarów, choćby kruszyw. Okrojona do trzech torów i jednej
bocznicy stacja przy Głowackiego stwarzała kłopoty dla obsługi ruchu towarowego.
Ten rejon miasta nawet w czasie II wojny światowej był wykorzystywany jako
miejsce postoju pociągów towarowych. Tak robili Niemcy po zajęciu Mielca.
PKP jednak nigdy nie rozwinęło planów uruchomienia w pełnym zakresie stacji
Mielec - Południowy.
Co ciekawe w 1999 roku firma Eurokol, które obsługuje
bocznicę kolejową biegnącą do Strefy Ekonomicznej, zainteresowana była także
operowaniem na stacji Mielec - Południowy. Według kolejowych ekspertów stacja
mogła zostać łatwo włączona w całości do ruchu.
Porzucone w latach 90-tych torowisko szybko zaczęło zarastać i było rozkradane.
Było fatalną wizytówką Mielca oglądaną przez podróżujących pociągami
pasażerskimi jadącymi od strony Dębicy.
Rzeszowski Zakład Polskich Linii Kolejowych zaplanował rozbiórkę nigdy
niedokończonej stacji towarowej Mielec - Południowy.
Teraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe postanowiła rozebrać stację Mielec -
Południowy, roboty trwają. Ich elementem było też grudniowe zamknięcie przejazdu
kolejowego w ciągu ulicy Wolności, gdzie zlikwidowano tor prowadzący do stacji
towarowej.