Wyprodukowano ok 120 egzemplarzy tego modelu samolotu
13.12.2024
13 grudnia przypada 88 rocznica oblotu najnowocześniejszego samolotu
wojskowego wprowadzonego do użytku w międzywojennej Polsce, czyli PZL-37
„Łoś”. Pod koniec 1936 roku dokonano jego pierwszego oblotu. Za sterami
prototypu zasiadł pilot doświadczalny Wytwórni PZL - Jerzy Widawski.
PZL-37 był średnim, dwusilnikowym bombowcem, zaprojektowanym do działań na
średnich i dalekich dystansach. Miał pełnić funkcję samodzielnego bombowca,
zdolnego do przenoszenia znacznej ilości bomb na duże odległości. Twórcami
tej konstrukcji byli inż. Jerzy Dąbrowski, inż. Piotr Kubicki oraz
Franciszek Misztal - odpowiadający za konstrukcję płata.
PZL-37 "Łoś" był pierwszym polskim seryjnym samolotem, który wyposażony był
w chowane podwozie. Co ciekawe „Łoś” wyróżniał się pewnymi interesującymi
rozwiązaniami technicznymi jak na przykład laminarnym profilem kadłuba oraz
płata, rozlokowaniem środka ciężkości na środku kadłuba co zmniejszało opór
powietrza, dzięki czemu mógł osiągnąć prędkość powyżej 400 km/h, czy
chociażby autonomiczną amortyzacją każdego z kół podwozia, dzięki czemu mógł
lądować na nieutwardzonym lotnisku.
Pierwotnie produkcja tych samolotów
uruchomiona została w Państwowych Zakładach Lotniczych Wytwórnia Płatowców
nr 1 w Warszawie, a następnie przeniesiona do wytwórni PZL WP nr 2 w Mielcu,
gdzie we wrześniu 1939 roku znajdowały się na ukończeniu ostatnie sztuki
tych maszyn dla Sił Powietrznych. PZL-37 był na pewno największym z
osiągnięć polskiej, podniebnej myśli technicznej i najnowocześniejszym
wojskowym statkiem powietrznym wyprodukowanym przez polskie wytwórnie
lotnicze.

Wyprodukowano ok 120 egzemplarzy tego modelu samolotu. Niestety, do dzisiaj
nie zachował się żaden z tych historycznych statków powietrznych. Pomimo
braku oryginalnych maszyn, Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, pełniąc rolę
miejsca upamiętniającego i dokumentującego polską historię lotnictwa,
posiada w swoich zbiorach modele redukcyjne PZL-37 "Łoś" w różnych skalach,
a także pewne elementy tego samolotu lub wyposażenia.

W dniu 29.09.2012 roku w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu uroczyście
odsłonięto replikę legendarnego bombowca PZL-37 "Łoś". Rekonstrukcja w skali
1:1 trwała prawie 2 lata. Przy budowie repliki pracowało kilkadziesiąt osób.
Pomysłodawcami było dwóch młodych inżynierów Jakub Skrzypek i Kazimierz
Nowakowski. Rekonstrukcja nie była łatwa, bo nie zachował się żaden
egzemplarz tej maszyny czy dokumentacja techniczna, którą tworzono od
początku na podstawie szczątkowych materiałów, które ocalały.
Model powstawał w tej samej hali nr 2, w której przed wojną produkowano
bombowce "Łoś". Budowa pochłonęła 5 000 roboczogodzin. W sumie przy budowie
pracowało 70 osób. Na budowę zużyto 5 ton aluminium i prawie tonę stali, 20
000 nitów, 400 metrów kwadratowych blachy na poszycie oraz 70 litrów farby.
PZL-37 "Łoś" ma 17 m rozpiętości, 13 m długości i waży ok. 6000 kg.
zobacz KML na

Podobne tematy::
- XIV Spotkanie Lotniczych Pokoleń - Mielec 2024
- XII Spotkanie Lotniczych Pokoleń - Mielec 2022
- VII przegląd KŚT „Z nurtem Wisłoki” – Gmina Borowa 2022
- Warsztaty ceramiczne KŚT - Nie święci garnki lepią
- Odznaczenia „Pieczęć Zasług Obywatelskich – Sigillum Meriti Civilis” 2021
- Prezesi TMZM uczcili pamięć prof. Władysława Szafera na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie
- Światełko pamięci 2021 dla zmarłych pilotów, poetów, artystów i członków TMZM
- Jubileuszowa Gala z okazji 40-lecia Klubu Środowisk Twórczych TMZM
- Uroczysta Gala z okazji 55-lecia TMZM, PZO Sigillum Meriti Civilis 2019
|